Saturday, 4 May 2013

DIY: Siemensekoitus


Ostin jokin aika sitten terveyskaupasta uutuuden; Pure Veda siemensekoituksen erityisesti aamupalaa ja sen täydennystä ajatellen. Oonkin lisännyt näitä kourallisen luonnonjugurtin, raejuuston ja hedelmien/marjojen kaveriksi lähes joka aamu ja pian onkin purkki tyhjä. Seuraavan purkillisen ajattelin koota ja sekoittaa ite.


Mitä sieltä löytyy:

Kuorittuja auringonkukan siemieniä:
Yleinen ruokaöljyn raaka-aine jolle ominaista pähkinäinen maku. Auringonkukan siemenistä saat proteiinia, E ja B -vitamiinia, kaliumia, sinkkiä sekä seleeniä.

Kurpistan siemen (pepitas):
Kurpitsan siemenestä saat paljon erilaisia vitamiineja ja mineraaleja kuten rautaa, sinkkiä, magnesiumia, kaliumia, fosforia, kuparia, seleeniä ja kuitua. Siemenet sisältävät paljon B-vitamiinia sekä myös C,D,E ja K- vitamiineja.


Pellavansiemeniä:
Muiden siementen tavoin pellavansiemenetkin sisältävät suuren määrän proteiinia, hyviä rasvoja sekä kuituja. Pellavansiemenet ovatkin hyvä kuidun lähde ja niiden on todistettu edistävän suolen toimintaa. Laita pellavansiemenet likoamaan yön yli jolloin ne pehmenevät ja muodostavat pellavaliman. Pellavansiemenistä saat kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja seleeniä sekä
B-, E- ja K-vitamiineja. Se on myös erinomainen omega-3 -rasvahapon lähde.


Chia siemeniä: 
"Ravintojättiläinen" chia sisältää suuren määrän proteiinia, kuitua, hivenaineita ja vitamiineja sekä hyviä, terveydelle edullisia rasvoja. Pellavansiemenen tavoin chia pehmenee ja muodostaa ympärilleen liman vedessä liotettaessa. Tästä ravintojättiläisestä saa helposti uuden postaus aiheen joten en kirjoita liikoja tähän pikapostaukseksi tarkoitettuun postaukseen :)



Sekoituksesta löytyy myös tattarisuurimoita, seesaminsiemeniä, hirssiä, unikon siemeniä ja mulle ihan uusi "amaranth" jolle en tiedä suomenkielistä nimeä. Amaranth voidaan poksauttaa vähän popcornin tavoin ja tällä tavoin poksautettuna ne on myös tässä sekoituksessa. Yksittäisenä maistettuna ne maistuukin ehkä vähän popcornilta mutta ovat huomattavasti pienempiä. Tämäkin sisältää vaikka mitä hyvyyksiä kuten rautaa, kalsiumia, proteiineja ja aminohappoja.

Kuvassa näkyy myös muutama kaurahiutale jotka heitin sekaan toisen pussin pohjalta, oikeasti nämä ei sisältynyt alkuperäiseen pakkaukseen. Edellisen ohjeen mukaan tehty sekoitus on gluteeniton ja sopii myös keliaakikoille. Mukaan voi jokainen lisätä omia lemppareita tai mitä mieli tekee mutta tässä ohje niille jolla ei ole mitään hajua mitä omaan siemensekoitukseensa lykkäisi! Onko teillä jakaa omaa lemppariohjetta?





Samaa siemensekoitusta voit käyttää esim. leipää leipoessasi ja hampaille riittää tekemistä. Muistetaan että siemenet ovat suurienergistä ruokaa joten niitäkään ei tule nauttia liiaksi. Yksi-kaksi kourallista päivässä riittää loistavasti!

3 comments:

  1. Oon monta kertaa yrittänyt tehdä pellavalimaa, mutta ei se vaan onnistu. Mä en ymmärrä!

    ReplyDelete
  2. No en mäkään! ootko koittanut noita chia siemeniä? se toimii ihan varmasti ja niissä on kaikki samat ravintoaineet kuin pellavassa. varmaan vaan kalliimpia... Miten sä valmistat sun liman ja annatko liota kuinka kauan? koita jättää yön yli pöydälle..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En ole kokeillut chia-siemeniä, ihan vieras juttu, mmutta pitääpä testata.. Mä oon just jättänyt likoomaan veteen yön yli, mutta mitään ei ole tapahtunut. Koitin kerran jopa keitettyä vettä, mutta ei vaikutusta. Mitää jos niitä murskais?

      Delete