Sunday, 23 June 2013

Lisäaineilla varustettu juhannusähky

Juhannuksesta selvitty! Voi sitä ruoan määrää... Kun ollaan selvitty yhdestä ateriasta niin aletaan jo suunnitella seuraavaa.. Kuulostaako tutulta? Keskikesän juhla juhannus on yksi suomalaisten vuoden syömiskausista jonka jälkeen tätä seuraa luonnollisesti dieetti kausi. Seuraava syömiskausi taitaa ollakin sitten pikkujoulu -ja joulukausi. Toiset odottaa huomisia alennusmyyntejä, mä odotan salille pääsyä. Nyt joku roti tähän syömiseen ja oikestaan tähän se nyt loppuikin, ainakin mulla.


Otin vähän iisimmin mun syömisten kanssa ja pidin pientä lomaa muun muassa sokerittomasta ruokavaliosta. On jotenkin todella hankalaa pitää kiinni omasta tiukemmasta ruokavaliosta isossa porukassa.. Jotenkin tuntuu että ei halua tuottaa pettymystä esim. omalle äidille joka on suunnitellut ruokalistalle vähän sitä sun tätä.. Onko jollain muulla samanlaista fiilistä asiasta? Nyt meni kermavaahtoa, muurikkalättyjä, karkkia ja vaikka mitä. Sorruin myös sipseihin ja makkaraan. Jätin kuitenkin lisäaineella E120 (?) (punainen väriaine) varustetut vaahtokarkit syömättä ja söin vain kaksi valkoista. En tiedä oliko se sen parempi valinta mutta ainakin säästyin mainitulta väriaineelta.

Kiusasin itseäni kuitenkin lukemalla joka paketista sisällön ja silmissä pyörikin E-koodeilla varustetut lisäaineet monessakin tuotteessa. Luin myös mökkilukemiseksi mukaan ottamaani Nora Shinglerin Marjoja ja maskaraa -kirjaa lisäaineista ja kemikaaleista (maininta edellisessä postauksessa) ja oikein vielä käänsin veistä haavassa. Ehkä koomisinta on mun mielestä syödä jumbojuustonaksuja samalla kuin lukea lisäaine aiheista kirjaa ihan tosissaan. En ainakaan vielä pysty luopua kaikista vanhoista herkuista vaan tavoitteena on siirtyä uuteen ruokavalioon pikkuhiljaa, jotain "pahaakin" sallien.




Juhannusjuomiseni rajoittuivat veteen ja teehen, alkoholia en juonut tippaakaan joten herkuttelut sallitaan. Vaikka en oo ikinä laskenut kaloreita niin voin väittää että jollain toisella juhannus juhlijalla on saattanut mennä överin puolelle (sokeriöverit muusta puhumattakaan). Yhdessä siideri pullossa saattaa olla 17 palaa sokeria! Mä en oo ikinä ollut iso alkoholilla läträäjä ja sen takia alkoholittomuus on mulle vaan luonnollista. Miksi tuhlata rahat johonkin A) epäterveelliseen ja B) johonkin minkä mausta et edes tykkää? Ei mitään järkeä, mulla. Toisten juomisia en tuomitse.

Tämä edellä mainittu Shinglerin kirja on muuten todella hyvä. Suosittelen jokaiselle joka on kiinnostunut näistä asioista, edes vähän. Kirja on hauskaa luettavaa eikä teksti ole ollenkaan liian raskasta painavasta asiasisällöstä huolimatta. Kirjassa on paljon asioita joihin olen tutustunut jo etukäteen mutta sieltä löytyy myös esimerkiksi paljon mielenkiintoisia tutkimuksia juuri lisäaineisiin ja kemikaaleihin liittyen. Kirjan lähdeluettelo on pitkä ja erinomainen ja sieltä löytyy paljon muita (ja yhtä mielenkiintoisia) sekä suomen- että englanninkielistä lähteitä asioista enemmän kiinnostuneille.


Mä oon erityisen kiinnostunut lisäaineista ja oon miettinyt miten tätä asiaa lähtisi selvittämään järkevimmin. Lisäaineluettelot on ainakin mulle vielä ihan hepreaa ja seuraava tavoite olisikin päästä selville näistä E-merkeistä. Lisäaineita on satoja, joten niiden ulkoa opettelu ei suju ihan helpolla. Kaikki lisäaineet eivät ole myrkkyjä, joten olisi hyvä ottaa selville mitä lisäaineita olisi aiheellisinta välttää. Tiesittekö että myös luomuruoka sallii joitain lisäaineita (luomuhyväksyttyjä) ja siis luomukaan ei aina ole lisäaineetonta vaikka se aina parempi vaihtoehto onkin?

Itse tehty takuulla luomu saunavihta (ei pakaste altaasta)
Lisäaineista löytyy niin paljon kirjoitettavaa että omistan seuraavan postaukseni sille. Sokeriton ruokavalioni jatkuu siis tänään ja valkoinen sokeri ja muu epäoleellinen on pannassa tässä ruokavaliossa. Löytyykö toiveita lisäainepostaukseen?

2 comments:

  1. Toive lisäainepostaukseen olisi juuriki jonkinlainen "lista" niistä pahmmista E-koodeista, joita tulisi vältellä. Itse taistelen samassa viidakossa ja on aikalailla epäselvää mitkä aineet ovatkin suht luonnollisia (kuten C-vitamiini, E300.) ja mitkä niitä oikeasti turhia, kemiallisia maku- ja väriaineita. Kiitos jo etukäteen :)

    ReplyDelete
  2. Just sellaista listaa itekkin haen, jotain minkä kanssa on helppo aloittaa pikkuhiljaa, kuintenkin poissulkien ne pahimmat alusta alkaen. Kiitos kommentista! :)

    ReplyDelete