Monday 10 June 2013

Luonnollisempi hiusväri kasviväreillä

Siitä faktasta ei päästä mihinkään että luonnollisin hiusten väri on tietenkin se kaikkien oma luontainen väri. Mun viimeisestä parturi ja kampaaja -käynnistä on aikaa jo lähes puolitoista vuotta ja voin kertoa että halvaksi on tullut!  Oon päättänyt että enää en hiuksiani värjää parturien myrkyillä mutta milläs sitten?

Oon aina ollut brunette siitä tummimmasta päästä (värjätty) mutta Australiassa mun tukka on vaalentunut huomattavasti ja voisinkin kutsua itseeni jo lähes blondiksi. Mun oma normaali hiusten väri on ollut aina se kaikille tuttu "maantien harmaa" joka on aina saatu kätevästi peitettyä parturikäynnillä ja voinkin sanoa että paljoa ei oo tullut kuljeskeltua oma luontainen hiustenväri päässä. Oon kauhuissani miettinyt niitä kaikkia kertoja jolloin mun hiuksia on värjätty ja permanentattu ihan lapsesta lähtien, tietenkin siis ihan mun omasta tahdostani. Mitä myrkkyjä ne onkaan!

Nyt haluaisin värjätä hiuksia ja varsinkin juurikasvua (jos sitä voi juurikasvuksi enää sanoa) mutta en haluaisi enää sortua vahvoihin kemikaaleihin vaan päästää hiukset vähän helpommalla.Oonkin nyt hakenut tietoa ekokampaamoista joissa hiuksia hoidetaan luonnon omilla aineilla luontoa ja kestävää kehitystä tukien. Just jotain tällasta mä haen! Hiusvärit valmistetaan 100% kasviväreistä ja ne ovat täten sata prosenttisesti luonnonmukaisia. Kasvijauheita valmistetaan erilaisista yrteistä ja muista kasviperäisistä aineista kuten teestä, sitruunasta, suolasta, viinistä... Ennen ensimmäistä kasvivärjäystä hiukset puhdistetaan esimerkiksi merilevän tai saven avulla.

Kasvivärjäyksen kerrotaan antavan hiuksille ilmavuutta ja ryhtiä, kasvivärit myös vahvistavat ja hoitavat hiuksia. Kasviväri kuluu pois pehmeästi eikä se hiusten kasvaessa jätä hiuksiin voimakasta kasvurajaa. Värin kesto on hyvä ja jostain luin että kasvivärit voivat kestää jopa noin 8-12 viikkoa ja vastaavan siis oikeastaan kestovärin kestoa. Niin kuin normaaleja hiusvärejäkin käytettäessä, myös kasvivärejä käytettäessä värjäyksen lopputulokseen vaikuttavat esimerkiksi oman hiuksen laatu ja aiemmat käsittelyt. Kasviväri on aina yksilöllinen. 

Oon aloittanut tämän postauksen kirjoittamisen jo Australiassa mutta julkaisu on jäänyt ja jäänyt. Nyt lomailen Suomessa ja selvitin että Etelä-Pohjanmaalla on yksi ekokampaaja. Pyörin paljon myös Jyväskylän seudulla ja täällä näitä kampaajia on muutama enemmän. Mietin että kehtaisinko varata ajan jo ihan lähipäiville.. Mulla on tiedossa elokuun alussa yhdet juhlat minkä takia oon siirtänyt värjäystä mutta en millään enää jaksaisi odottaa kauempaa. Miksei sitä nyt kahta kertaa värjäisi koska tämähän on vähän niin kuin hierontaa hiuksille! Kasvivärjäysten hinta on about 74 eurosta yli sataan euroon eli samoissa hinnossa pyöritään kuin muissakin kampaamoissa. Tuntuu että mä en oo ainakaan juuri ikinä päässy alle satasella missään... 

Tässä mun inspiraatio kuva. Oikestaan mun hiukset on jo aika lähellä tätä väriä... En hae niin radikaalia muutosta vaan jotain luonnollista ja uutta. Nämä hiukset on mun mielestä täydelliset.


Laitan uutta päivitystä asiasta sen jälkeen kun oon päässyt asiakkaaksi ekokampaamon tuoliin. Tässä linkki Suomen ekoyrittäjien internetsivuille.Täältä löydät muun muassa yhteystiedot omaan lähimpään ekokampaamoosi.

Onko teillä kokemusta ekokampaamoista ja kasviväreistä/ muista hoidoista?




No comments:

Post a Comment