Friday 12 July 2013

Luomua hiuksiin ja kroppaan

Vietin viime viikon kaverin luona Rovaniemellä ja kunnon vieraan tapaan "unohdin" kotiin omat shampoot, hoitoaineet ja saippuat (hammastahnasta puhumattakaan...) Enempää ei oisi laukkuihin mahtunut joten oli pakko karsia jostain. Yllättävän montaa purkkia ja tuubia saa ihmislapsi kantaa mukanaan..

Mä suihkuttelin ja nautin talon tarjoamista pesuaineista ja kunnon vieraan tavoin halusin korvata käyttämäni "tavaran" jollain. Nyt tarvitaan saippuaa!! En halunnut ostaa uutta shampoota, hoitoainetta ja nestesaippuaa ja kun luomutyttöjä ollaan, niin päätin testata jotain uutta. Kävin luontaistuotekaupassa ostamassa Sola kaurasaippuan joka on 100% luomu ja luonnontuote. Myyjä mainosti: "tällä ihanalla palasaippualla voi pestä sekä hiukset että ihonkin" Siitä lähti mukaan saippuaa sekä kaverille että myös itselle. Ei auta muuta kuin laittaa testiin, ajattelin. Oon päättänyt vaihtaa käyttämäni pesuaineet luonnollisempiin jo hyvän aikaa ja nyt asia käytäntöön!


Tietenkään luomupesuaineen ei tarvitse olla palasaippuamuodossa mutta mun mielestä idea yhdestä saippuapalasta niin hiuksille kuin vartalollekkin oli ihana. Otetaan tämä! Testasin tuotetta heti illalla ja koukkuun jäin. Miedosti vaahtoava, lisäaineeton saippua tuoksuu kivalta vaikka se ei sisällä mitään keinotekoisia säilöntä, puhdistus, väri tai tuoksuaineita (plus muita myrkkyjä) mitä normishampoot yms. on täynnä. Jes, taas vähemmän kemikaaleja muhun itseeni!

Käyttämäni Solan palasaippua sisältää luomurypsiöljyä, vettä, lipeää sekä luomukauraa. Ainoastaan lipeä on näistä aineista sellainen mitä ei löydy mun ruokakaapista mutta sitäkin saa kaupasta. Tutustuin pikana myös itse tehdyn saippuan tekoon ja taidankin tietää mitä kaverit saa esim. joululahjaksi. (Eihän siihen oo kuin alle puoli vuotta, nyt on jo korkea aika alkaa testailemaan ohjeita...)


Oon kuullut että iholle laitettavat aineet imeytyisivät verenkiertoon 26 sekunnissa. Tätä saippuaa käyttämällä mä tiedän että imeytyvät aineet ovat 100% luonnollisia ja siis hyväksi niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Saippuan pakkauspussi kertoo " Iho ja hiuspohja toipuvat ja palautuvat noin kuukaudessa, kun on luovuttu kemiallisten/petrokemiallisten puhdistusaineiden käytöstä"  Noin kuukaudessako, luulin että aikaa olisi kulunut paljon enemmän? Mulla on vielä reilut pari viikkoa aikaa puhdistautua ja aion jatkaa ehdottomasti tällä linjalla.

No entä se pesutulos sitten? Mä ja myös toisen saippuapalan saanut tykätään. Saippua jättää miedon tuoksun ja toimii täydellisesti hiuksissa. Mikään hoitoaine ei oo saanut mun hiuksia niin hyvin harjattaviksi kuin tämä. Missä on se joka suihkun jälkeinen takkupallo? Ei shampoota, ei hoitoainetta ja vola! Olin jo ehkä vähän varautunut siihen että palasaippuapesun jälkeen pää ajetaan kaljuksi koska hiuksia ei saa enää harjattua mutta toisin kävi. Hiukset harjaantuvat helposti ja näyttävät ja tuntuvat puhtailta ja kuohkeilta. Tätä lisää!

Ja mikä parasta, tämän voi jokainen kyläläinen ottaa mukaan vaikka meikkipussiin koska mitään muuta ei tarvita (paitsi iholle suihkun jälkeen levitettävä kookosöljy :) Nyt naiset lopetetaan se pullojen kantaminen!



No comments:

Post a Comment